![](/media/lib/204/n-bieg-244da51ecf18c29eb051e042196f87d3.jpg)
Zła kondycja w średnim wieku przyspiesza starzenie mózgu
11 lutego 2016, 13:26Słaba kondycja w średnim wieku może oznaczać mniejszy mózg 20 lat później.
![](/media/lib/505/n-falamozgowe-8d5b4b53b30dddf590bb9c97887cef76.jpg)
Podczas snu hipokamp uczy korę nową, czego dowiedział się za dnia
25 października 2022, 09:59Neurolog Anna Schapiro z University of Pennsylvannia i jej zespół, wykorzystując model sieci neuronowej, odkryli, że gdy w czasie snu nasz mózg wchodzi i wychodzi z fazy REM, hipokamp uczy korę nową tego, czego dowiedział się za dnia. Od dawna wiadomo, że w czasie snu zachodzą procesy uczenia się i zapamiętywania. W ciągu dnia kodujemy nowe informacje i doświadczenia, idziemy spać, a gdy się budzimy, nasza pamięć jest już w jakiś sposób zmieniona, mówi Schapiro.
![BlueGene/L, najpotężniejszy superkomputer na świecie](/media/lib/7/1177851211_659187-8d16cca0f9ed1be57693a27be2e338f6.jpeg)
Sztuczny mózg myszy
29 kwietnia 2007, 12:48Amerykańscy naukowcy z Almaden Research Lab IBM-a oraz University of Nevada odtworzyli na superkomputerze BlueGene/L działanie mysiego mózgu.
![](/media/lib/93/n-zdrowa-dieta-2bbc74e07b6cf24f5df82ffd42641cc6.jpg)
Poziom składników odżywczych wpływa na zdolności poznawcze
29 grudnia 2011, 10:19Starsze osoby z wysokim poziomem kilku witamin (B, C, D i E) oraz kwasów tłuszczowych typu omega-3 we krwi lepiej wypadają w testach zdolności poznawczych i doświadczają mniejszego spadku objętości mózgu. To jedno z pierwszych studiów, które uwzględnia stężenie pewnych substancji we krwi, a nie bazuje na kwestionariuszach.
![](/media/lib/299/n-jezyk-2c1bd4031240c2f5b0cbeaaf8b779c50.jpg)
Struktury mózgu służące uczeniu się języka nie są specyficzne dla człowieka
30 stycznia 2018, 11:17Wedle powszechnie panującej opinii ludzie uczą się języka wykorzystując w tym celu obszary mózgu służące specjalnie do tego celu. Jednak najnowsze badania sugerują, że nauka języka zachodzi w obszarach mózgu służących też innym celom, a struktury takie istnieją od dawna i są wcześniejsze od ludzi, dowiadujemy się z PNAS.
![](/media/lib/42/z-bialkiem-fgf8-03ba850235c2306f13f21bce5b13da79.jpeg)
Przeciąganie wspomagane
16 stycznia 2009, 09:20Naukowcy z Uniwersyteckiego College'u Londyńskiego odkryli dwa białka, które doprowadzają do przypominającej przeciąganie liny "walki" między półkulami, a w konsekwencji do charakterystycznej dla większości zwierząt asymetrii strukturalnej oraz funkcjonalnej. Badania prowadzono na danio pręgowanych (Danio rerio).
![](/media/lib/182/n-ciecie-25c41cdb5366f59413201890235e4ec8.jpg)
U dziewcząt cięcie zaczyna się wcześniej niż u chłopców
23 grudnia 2013, 11:17Z hasłem, że dziewczynki dojrzewają szybciej niż chłopcy, spotykamy się praktycznie na co dzień. Ostatnio truizm zyskał podbudowę naukową, bo okazało się, że proces reorganizacji połączeń nerwowych w mózgu zaczyna się u płci pięknej wcześniej. U dziewcząt przycinanie może wystartować już w wieku 10 lat, a u chłopców trzeba na to poczekać do 15.-20. r.ż.
![](/media/lib/196/n-senna-50a72c26ee82f082f379305cc9f16328.jpg)
Oczyszczające pulsowanie
4 listopada 2019, 12:38Podczas snu wolnofalowego w mózgu zachodzą niesamowite sprzężone zjawiska. Gdy neurony się wyciszają, po kilku sekundach następuje odpływ krwi z głowy, a na jej miejsce napływa płyn mózgowo-rdzeniowy (ang. cerebrospinal fluid, CSF). Obmywa on mózg rytmicznymi, pulsującymi falami.
![Skan mózgu za pomocą fMRI](/media/lib/24/1204806317_897835-2c6c216a75f1cdbb0b35a275936ffaab.jpeg)
Zgodna aktywność mózgu = lepsza pamięć
9 września 2010, 19:50Wśród psychologów od dziesięcioleci uznawana jest teoria, że studiowanie określonej informacji w różnych kontekstach (sytuacjach) skutkuje lepszym zapamiętaniem. Uczeni z kilku amerykańskich i chińskich uniwersytetów postanowili rzucić wyzwanie tej teorii i sprawdzić jej prawdziwość.
![](/media/lib/207/n-mozg-hologram-cf505f1173c920d559e36f5195022d9a.jpg)
U nastolatków z cukrzycą typu 2. występują zmiany dot. istoty szarej
20 czerwca 2016, 10:30U nastolatków z cukrzycą typu 2. występują zmiany w ogólnej objętości substancji szarej, a także zmiany w ilości substancji szarej w regionach powiązanych z widzeniem i słyszeniem, pamięcią, emocjami, mową, podejmowaniem decyzji oraz samokontrolą.